2015. május 12., kedd

Egy esténk télen (Klári bejegyzése)

Miért éppen télen? Idézhetnék egy nyári estét is, az egyiket, amikor három szólamban énekeltük a Szulikót: Apánk, Kati, Edit és én. Télen összébb szorultunk, egyetlen szobában zajlott az életünk. Dédanyánk dúsan faragott ebédlőjében középen állt a széles, hosszabbítható asztal. Itt írtuk a leckét, Anyu itt javította a dolgozatokat,az ablak felőli részén Kati kártyázott Ómikával. Négy-őt évesen szuperül rablórömizett, direkt neki lett kitalálva a "forgatós", ehhez csak egy tercet kellett lerakni, előtte osztáskor tíz lapot kaptak a játékosok, hogy a legkisebb is tartani és rendezni tudja értéke vagy a rajzolata  szerint. Néha többen is beszálltunk. 
Ómika 1954-ben meghalt. Attól kezdve tizennégy laposat játszottunk, Kati nagylány lett, majdnem hét éves. (A Hogy is volt? évszám-blogban Stali néven beszámolt néhány ötvenes évekbeli emlékéről.)

De most maradok a régi asztal mellett, nemsokára vacsorázunk. Megterítünk. Behozom a konyhából a tányérokat és az evőeszközöket, Edit rakja szét a bögréket is, kinek-kinek a sajátját teszi a terítéke mellé. A fonó kislányos Katié, az enyém apró kék pöttyes, az övé a nevetős.Ilyenkor télen zsírban pirított kenyér a vacsora, esetleg krumplipecsenye, néha főtt tészta, de gyakran van hajába főtt krumpli libazsírral.Jól megsózom. A teába Anyuék kis tejet öntenek, én a nagynénimtől pici rumot kapok, rosszallóan nézik a felnőttek. Citrom akkoriban még nem volt kapható, vajon mivel itták a kisebbek a teát, erre nem emlékszem. Még Edittől megkérdezhetem. Csak nincs kedvem hozzá. Lehet, ő sem örülne, ha rájönnénk, már csak ketten élünk a régi nagy családból.

8 megjegyzés:

mick írta...

Lehet, hogy citrompótlóval itták?
Mi frank és maláta kávé ittunk. Én az ibolyás bögréből.

Névtelen írta...

Az ibolyás és a nefelejcses bögréket féltve őrizzük, családjaink öröksége, már csak1-1 darab vészelte át az évtizedeket.
rhumel

aliz írta...

citrompótló... :( a napokban valamelyik boltban felfedeztem egy polcon. Meg is vittem. De csak "emlékbe". Nem volt kedvem kibontani és megkostólni... valahogy. (rum nálunk is előfordult, picike... mint ahogy igazi feketekávét is kaptam vasárnaponként a nagynénémtől, ebéd után, alig-valamit a csésze alján...

aliz írta...

citrompótló... :( a napokban valamelyik boltban felfedeztem egy polcon. Meg is vittem. De csak "emlékbe". Nem volt kedvem kibontani és megkostólni... valahogy. (rum nálunk is előfordult, picike... mint ahogy igazi feketekávét is kaptam vasárnaponként a nagynénémtől, ebéd után, alig-valamit a csésze alján...

klaribodo írta...

Mick, stimmel. Létezett már akkor citrompótló. http://retronom.hu/node/5559 Itt találtam.Keresek bögréket is.Ha megőriztétek, az jó.

klaribodo írta...

rhumel, öröm a háznál. nekünk nem volt, csak egyetlen nefelejcses tányérunk.

klaribodo írta...

aliz, mikor volt feketekávé ebéd után? Hozzánk csak 60 - 61 táján jutott el, persze, óvatosan adagolva, ahogy te is kaptad. :)

Rozsa T. (alias flora) írta...

Jól működik az időgéped, Klári! Ott ültünk veletek az asztal körül...
Kipróbálom az enyémet is...