2012. május 10., csütörtök

1987-ben

Februárban megszületett az első unokám. A fiatalok két utcányira laktak tőlünk Óbudán, még nem volt kocsijuk. Igaz, semmijük se volt. (Az egész háztartásuk, bútoruk, fürdőszoba- és konyhafelszerelésük használt holmikból került ki, de sose panaszkodtak.)  Február huszonötödikén reggel csöngettek nálunk, hogy megindult a szülés. A férjem fölvitte őket a kórházba, aztán egész nap telefonálgattunk, főleg én, hogy van-e már valami újság. Délután a vejemmel a szülőszoba előtt izgultunk, néha kijött valaki és nyugalomra intett bennünket. Egyszer aztán egy nővér kihozta az újszülöttet. A tenyerére ültette, a karjával megtámasztotta a hátát, hogy ülőhelyzetben tartsa, egy fehér ruhát összefogott a baba feje fölött. Mi meg néztük a kis manót, már aludt a születés nem könnyű órái után.
Nemsokára kitolták kerekes hordágyon a lányocskámat. Hamuszürke volt szegény, reszketett a kimerültségtől, a lába fehér, jéghideg. Megfogtam, simogattam, hogy melengessem kicsit, közben a vejem a fejéhez állt, suttogva szólt hozzá, és akkor megértettem, hogy az én eddigi szerepem végetért.
Sokszor, naponta többször is átmentem a Meggyfa utcába, nem is tudom, segítettem-e, vagy csak hátráltattam a kis családot önálló életvitelük kialakításában.
Nyáron a férjemmel elutaztunk Görögországba. Kocsival mentünk, új, kétütemű Wartburggal, kényelmesen és gyorsan vágtunk át Jugoszlávián, a görög határtól mesebeli érzést keltett, hogy az autópálya két oldalát hosszú kilométereken át virágzó leanderfák választották el.
Estére a Pindosz lábához értünk, de nem álltunk meg. A férjem egész éjjel vezetett, át a hegyen, a néptelen szerpentinen. Hajnalban a tengerparton álltunk meg. Jegyet váltottam a kompra, áthajóztunk Korfu szigetére. Megnéztük Achilleont, részt vettünk Szent Pantaleon búcsújáró ünnepén a szállásadó gyerekeivel, fürödtünk a tengerben, aztán hajnali komppal jöttünk vissza a szárazföldre. Jól tettük, hogy reggel négykor az első járatot választottuk. Már így is tömeg volt, alig engedtek föl az utolsók között. A középső fedélzeten erős szél fújt, viszont innen is láttam a víz fölött a napfelkeltét. A szürkéből ezüstbe, majd kékbe váltó fényeket nem lehet se leírni, se elfelejteni.
A Korinthoszi öböl,  Epidaurosz, a Delphoi jóshely, Athén, Tolon üdülőfalu itt most csak nevek. Hosszú lenne minden felvillanó pillanatot leírni. Visszafelé megálltunk néhány napra Thesszalonikiben, hogy felkészüljünk a  hosszú hazaútra. A szálloda szomszédságában óriási vásárcsarnok állt, éjjel rakodtak a kamionok, a sofőrök parázson sütötték a flekkenféle húst, másnap örökzöldekkel körbevett parkban ültem le egy idős férfi mellé. Oroszul szólított meg, beszédbe elegyedtünk. Hadifogoly volt a háborúban, akkor tanulta meg a nyelvet. Hát, így. Tovább már nem is volt érdekes egész 1987.

14 megjegyzés:

mick írta...

Így hát a Te manód elmúlt 25, ha jól számolom, az enyém tizenhét. Nagyon gyorsan öregednek. Velük párhuzamosan én is. Tudom, élet rendje... Mégis.

rhumel írta...

Sajnos a nagymamisághoz még nem tudok érdemben hozzászólni. Csak élveztem a beszámolódat!:)
Korfu viszont örök témánk lehetne...
Tegnap épp egy "korfus" pólómban mentem dolgozni. De inkább Korfura mennék. Kicsúszik a számon (ill. a billentyűk alól:), hogy mennék és vissza se jönnék. Pedig ez nem igaz, nagyon is jó itthon. Csak a tenger, na az még nincs itt a kert végében;))

aliz2 írta...

"Epidauroszi tücskök, szóljatok!"

klaribodo írta...

Mick, akár dédunokám is lehetne. Te még várhatsz kicsit. :)

klaribodo írta...

Rhumel, nagyon szerettem Korfun. Az utazás előtt olvastam Durrell Korfuhoz kötődő gyerekkori emlékeit. Minden stimmelt! Csak mi nem gyűjtöttök be a sok tücsköt-bogarat.
Voltál Paleokasztritzán? Mesélj! :)

klaribodo írta...

Aliz, gondoltunk Devecserire Epidauroszban (is). Mennék vissza, boldogan!

mick írta...

Akimoto: Ha most kérdeznek: szeretném megérni a dédapaságot. De hogy ha megérem, lesz-e kedvem élni, honnan is tudnám. Mindenesetre ez nem az én gondom.
Korfu. Szegény Görögország. Hogy is lehet így lenullázni anyagilag egy akkora múlttal és máig olyan erős turistaforgalommal rendelkező országot. Alig képzelhető el józan ésszel. Valami nagyon nem stimmel ott a kréta körül. (Nem Krétára gondolok.)

Névtelen írta...

@akimoto: Igen, voltam Paleokastritsán. Hm.... 3-szor! 98-ban, 2000-ben, 2008-ban. A fényképezőgépemből sosem törlöm ki a képet, amit utoljára csináltam a mi kedvenc strandunkon. Az Akron Beach van rajta, a "házammal":)
rhumel

aliz2 írta...

én még GYEDEN voltam ebben az évben félig, illetve épp mentem vissza tanitani...lányom meg a bölcsibe...(megirtam és eltűnt a bejegyzés...:(

klaribodo írta...

De jó, Rhumel! Ennyiszer odautazni mennyei boldogság. :)

klaribodo írta...

Mick, semmiről se késtél le. Nem olyan sok idő, mire az unokád házasuló korba jut. (Mi pl. 22 évesen.)
Görögország viszont elérhetetlen most már, nemcsak az ottani felfordulás miatt.

mick írta...

Iam proximus ardet Ucalegon - már ég a szomszédos Ucalegon háza, hogy stílszerű legyek.

Névtelen írta...

akimoto, mi most készülünk oda!
Repülővel, majd autózva-hajózva - és sok várakozással.
Amit írtál, "és akkor megértettem, hogy az én eddigi szerepem végetért", azt érzem, lehetne intő szó bárkinek, aki el kívánja vezetni a másikat szerető gondoskodásával - egyenesen a pokolig.
Milyen nehéz ezt a pillanatot felismerni. Talán még ennél is nehezebb ennek ismeretében cselekedni - velem ilyen nem történhet, nálunk ez nem így van, nem ismered a mi kapcsolatunkat - a kifogásaink sok esetben támogatnak minket. Pedig tényleg talán az a legnehezebb. Megérezni, hogyan szeressük, hogy ne terhére legyen, hogy érezze, bármikor jöhet, és ne akarjunk mindenáron annyira jót.
stali

klaribodo írta...

Nahát, egy mondatból mennyi gondolat terem!