2011. április 15., péntek

Fordulatok éve

1977-ben egészen őszig azt gondoltam, hogy nagyon boldog vagyok. Sikeres munkáim voltak, jónevű szerzőkkel, a legjobb grafikusokkal dolgoztam. Jól éreztem magam a kollégák közt. Összejártunk bulizni, vagy csak beültünk valami helyre. A főszerkesztőnk, Kormos István ( a Szegény Yorick és az N.N.bolyongásai kötetek írója, Vackor, a piszén pisze kölyökmackó atyája) szakmai tekintélyével támogatta a négy fős szerkesztőséget, vagány fölényével kivédte a nem mindig jóindulatú bírálatokat. Az ügyeleti rendszerben könnyen osztottam be a könyvtár – bejárós nap – háztartás – kiadói munka otthon – időrendjét. Néha fárasztott, de sok érdekes emberrel, friss témával találkoztam. ( Ismeretterjesztő könyveim is voltak.)

Az otthoni háttér stabilnak mutatkozott. Nyaralni mentünk Csehszlovákiába még utoljára a Trabanttal, augusztusban eladtuk, és igényeltünk egy Wartburgot. A Merkurnál a férjem egyik volt tanítványa lefoglalta számunkra az érkező kollekcióból a legszebbet. A borsózöld bársonnyal bélelt piros kocsira természetesen várni kellett.

Ezalatt a főszerkesztőnket infarktussal kórházba vitték, egy-két hét után azzal engedték ki, hogy ne igyék, és szokjon le a cigarettáról. (Goloise-t szívott, a stampedli konyak soha nem hiányzott az íróasztaláról, de nem látszott rajta, hogy italos lenne.) Az igazgató óvatosságból-e, vagy miért, kinevezett helyettesnek, később lesz jelentősége. Pista visszajött dolgozni. Körülrajongtuk, órákat töltött kedves pályakezdő költőivel, részt vett fontos értekezleteken, aztán lopva legyintett. Határidő előtti napon fél óra alatt lediktálta a titkárságon a jövő évi kiadási tervet, úgy nyolcvan könyvet talált ki kapásból, szerzőkkel, terjedelemmel, illusztrátorokkal, volt persze szerződéses is köztük, hálistennek. Mert Pista másnap meghalt. Három éves Luca lányával játszott a nappaliban, ki akart lépni az erkélyre, talán légszomjat érzett, a küszöbön összeesett és azonnal vége lett. Ez október 6-án történt. 7-én reggel ügyeleti napom volt, mikor beértem a New-York házba, a titkárságon közölték a hírt. Lesújtott. Kevés embert szerettem és becsültem annyira, mint őt.

Odahaza megérkezett a piros Wartburg. Nem volt időm örülni neki, a férjem bejáratós utakra egyedül indult vele, kislányunk tanult, zongoraórára készült, gyakorolt, én meg vittem haza a paksamétákat Pista irodájából. Legalább ötven kézirat várt lektorálásra, de a nyolcvan tervlapot is hamar meg kellett írni. Nem részletezem, mennyi minden adat stb. kellett hozzá, de sikerült határidőre végezni.

November közepe táján egy szombati napon az új piros autóval elindultunk Szegedre. A mentőben tértem magamhoz, szemben velem valami lócán a kislányom meg a férjem ült, aztán megint nem tudok semmiről. A klinikán visszavarrták a fejemről leszakadt bőrt, az egyik szememről a szemhéj kifordult, de összerakták azt is, mindkét térdem összezúzódott, szegény férjem bordatöréssel szaladgált a rendőrségre meg a biztosítóhoz, a kislánynak eltört a kisujja, begipszelt ujjacskájával zongorázni se tudott, ez már a baleset után néhány héttel volt. Nehezen gyógyultam.

Az év vége előtt új főszerkesztőt kaptunk. A kiadói rutinfeladatok sokasága, a karácsonyi vásárlás, az összegyűlt napi meló nagyon igénybe vett. Nem is emlékszem rá, hogyan végződött 1977.

17 megjegyzés:

mick írta...

Elhűlve olvastam, mi is történt Veletek Szeged felé menet?
A Gauloises Disque Bleu Caporal-hoz bagós koromban nekem is volt szerencsém. Ütősebb cigaretta volt a Munkásnál, pedig az se volt piskóta!
Szegény Kormos Istvánról (M.óváron ltp-et neveztek el róla) magam is azt hallottam, hogy megvolt a maga szenvedélye. Az ő sorsa eléggé tragikus ezzel a véggel. R.I.P.

Rozsa T. (alias flora) írta...

Sokszor olyan pillanatban csap le ránk a sors, amikor éppen azt hisszük, hogy fellélegezhetünk, valamelyest révbe értünk...
Maradt a térdeiden emlék belőle? (azt nehéz összerakni...)

Andrea írta...

Hát, ez nem volt valami könnyű év számodra.
Az a szegény piros kocsi a borsózöld bársonnyal túlélte a csattanást?
Kormos István: mint minden zseni, ő is zaklatott életet élt. Dolgozhattál a keze alatt, és helyettesének is kineveztek- ez azért nem semmi.
Érdekelne engem, hogy mi lett abból a 3 éves kislányból!

klaribodo írta...

Mick, mostanáig kerestem Nagy László versét, tudtam, hogy jós-verset írt. Csak néhány sor belőle:
Nagy László: Bárányos dedikáció(részlet)

"...Luca, aki gyöngy baba-kislány,
de hölgynek beírva a szívbeli listán,
Pista, aki verset virágzik
s Goloáz hamujával a szív-
koronája cicázik,
aki dörmög, iázik..."

Annyi mindent lehetne még mesélni. A mi balesetünk nem olyan fontos, hiszen élünk.

klaribodo írta...

Flora, ronda a térdem, de működik. A képem pocsék, minél ráncosabb, annál ferdébb.
Nem szántam olyan drámainak ezt az emléket, bár a Kormos elvesztése a mai napig hihetetlen.

klaribodo írta...

Andrea, való igaz, ha nem vetett volna a sors közéjük - rövid időre bár-, sokkal szegényesebb lenne a beszámolóm.
A szép autó totálkáros lett velem együtt. :)
Lucáról semmit sem tudok. Anyja nem sokkal Pista halála után önszántából távozott az életből, a kislányt anyai nagyszülei nevelték. Amikor iskolás lett, keresztszülei, Csukás Istvánék stafírozták ki táskával, egyebekkel. Ez az utolsó hírem róla.

stali írta...

Mozgalmas éved volt.
Kormostól nekem a Piroska és a farkas feledhetetlen. "Hová mégy ...?"
Az év pedig alighanem Szilveszter napjával ért véget.

írta...

A Gauloises jó cigaretta volt még tíz éve is, de most milyen lehet, azt nem tudom. Utoljára 87-ben, szerintem.
A kislányotok azért később még tudott zongorázni, ugye? Remélem.

rhumel írta...

akimoto: nem volt átlag-éved! Volt benne jó, rossz, különleges, váratlan, szerencsés, de az egészet így együtt végiggondolni, hát, "nem semmi". Na és teljesen igazad van, egy baleset-emlék, ha viszonylag szerencsés kimenetelű, valóban fiók mélyére söprendő. Ha nagy tragédia...az bizony más:(
/Kormos Luca név a keresőben...véletlen találat csupán, kiragadtam egy versrészletet:
"...Előszobámban, az emlékezet mélyében
felakasztva csüng fogasomon a nyár."
A litera.hu-Sulinet pályázaton Kormos Luca: Nyár volt versével 3. helyezett lett.../

klaribodo írta...

Stali, milyen okos vagy! Hát tényleg, a szilveszter, mindig az a vége, csak elfelejtettem. :)
(Piroskát Csukás mondta.)

klaribodo írta...

Zé, ez annyira erős volt, nem tudtam elszívni. Pedig annak idején a Nikotex Munkást se vetettem meg.
A zongora? Persze, később kapott a lány egy szép páncéltőkés zongorát,egész jól játszott rajta.

klaribodo írta...

rhumel, sok minden maradt raktáron erről az évről.
Örülök, hogy Luca nem "veszett el", megnézem azt az oldalt. Köszönöm, hogy szóltál. :)

stali írta...

akimoto, a tévedés révén bennem úgy rögzült, hogy Kormos. Már jelentősége sincs, de még terjesztem ám, ha valaki nem ismerné!
Ja, meg Csukást is kedvelem.

Andrea írta...

Hogy én hogy irigyellek, hogy személyesen ismerhetted őket!

klaribodo írta...

Andrea, emberek mind, még gyarlóságaik is vannak, mint mindannyiunknak. :)

aliz2 írta...

én egyszer a makói könyvtárban hallottam Kormost, Domokos "Matyi" hozta le... aki makói...
(a szegény Yorickot olvasta, feledhetetlenül)

klaribodo írta...

Jó emlék ez, Aliz. Dörmög, mint egy mackó, közben olyan okos, mint a Nap. Köszönöm, hogy leírtad! :)